"Mirajul utopiei. Calatoriile in URSS: control si propaganda"

Editura Vremea, Bucuresti, 2013 www.edituravremea.ro

vineri, 26 februarie 2010

MECMA, criza si ajutoarele...

Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri vine în ajutorul agenţilor economici din intreaga ţară prin lansarea programelor naţionale de sprijinire a dezvoltării microîntreprinderilor, întreprinderilor mici şi mijlocii. Aceste programe guvernamentale, prin care se alocă ajutoare financiare nerambursabile, se derulează prin întermediul celor 13 Oficii Teritoriale pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii si Cooperaţie, iar, în judeţele Prahova, Ialomiţa şi Călăraşi, prin intermediul Oficiului Teritorial pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii si Cooperaţie Ploieşti , cu sediul în strada Cuza Voda, nr. 8, în incinta Camerei de Comerţ şi Industrie Prahova.

Programele guvernamentale se adresează unor variate categorii de agenţi economici (comercianţi, meşteşugari, femei manager, tineri sau cei care doresc să lanseze noi produse pe piaţă).

Programele finanţate din fonduri guvernamentale în anul 2010 sunt următoarele:
1. “Programul de dezvoltare şi modernizare a activităţilor de comercializare a produselor şi serviciilor de piaţă”

Bugetul alocat Programului pentru anul 2010 este de 5.000.000 lei pentru acordarea de alocaţii financiare nerambursabile. Alocaţia financiară nerambursabilă reprezintă maxim 60% din valoarea cheltuielilor eligibile fără TVA, dar nu mai mult de 80.000 lei pentru fiecare beneficiar.

Beneficiari eligibili:

Pot beneficia de alocaţii financiare nerambursabile în cadrul Programului operatorii economici (întreprinderi mici şi mijlocii definite conform prevederilor Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, societăţi comerciale, societăţi cooperative), care îndeplinesc cumulativ la data solicitării următoarele criterii de eligibilitate:

a) sunt înregistraţi conform Legii nr.31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare sau în baza Legii nr.1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei şi sunt încadrate în categoria întreprinderilor mici şi mijlocii;
b) sunt persoane juridice (societăţi comerciale/societăţi cooperative), care au ca obiect de activitate comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, activităţi prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta procedură (coduri CAEN conform Ordinului Preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 337/2007, cu modificările şi completările ulterioare, privind actualizarea Clasificării Activităţilor din economia naţională);
c) au cel puţin 3 luni de la înfiinţarea firmei şi codul CAEN pentru care solicită finanţare este autorizat/avizat;
d) au capital social integral privat;
e) nu au datorii la bugetul general consolidat şi bugetele locale, atât pentru sediul social, cât şi pentru toate punctele de lucru;
f) au o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane de euro, echivalent în lei, sau deţin active totale care nu depăşesc echivalentul în lei a 43 milioane de euro, la finele anului fiscal anterior (prin active totale se înţelege active imobilizate plus active circulante plus cheltuieli în avans);
g) au un număr mediu anual de salariaţi mai mic de 250, în anul fiscal anterior;
h) au obţinut profit din exploatare, în exerciţiul financiar precedent depunerii cererii de finanţare;
i) au sediul social, sunt înregistrate la Oficiul Registrului Comerţului şi îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României;
j) nu sunt în stare de dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, insolvenţă, faliment, executare silită, închidere operaţională sau suspendare temporară a activităţii;
k) nu sunt în dificultate, în conformitate cu prevederile "Comunicării Comisiei Europene - Linii directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea firmelor în dificultate", publicată în JOUE nr. C 244/2004;
l) au obţinut cel puţin 12 puncte în urma evaluării formularului de preselecţie, conform modelului şi criteriilor prevăzute în anexa nr. 3 la prezenta procedură;
m) prezintă un plan de investiţii care să reflecte modul de utilizare a sumelor acordate, cu o prezentare detaliată a cheltuielilor eligibile pentru care se solicită finanţare;
n) nu au fost emise împotriva întreprinderii decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau în cazul în care asemenea decizii au fost emise acestea au fost executate;
o) nu au primit un ajutor ilegal.

Cheltuieli eligibile:

Alocaţia financiară nerambursabilă se acordă pentru următoarele categorii de activităţi eligibile:
a) achiziţionarea de tehnică de calcul (tip PC, format din: unitate centrală, monitor, imprimantă/multifuncţional, licenţe necesare desfăşurării activităţii, inclusiv sisteme portabile);
b) achiziţionarea de cititoare pentru cod cu bare;
c) achiziţionarea de cântare electronice cu/fără printer pentru etichetare;
d) achiziţionarea de aparate de marcat electronice fiscale;
e) achiziţionarea de maşini, utilaje şi instalaţii de lucru, aparate şi instalaţii de măsură, control şi reglare necesare desfăşurării activităţilor în cadrul codului CAEN Revizuit 2 pentru care a solicitat finanţare;
f) achiziţionarea de electro şi motostivuitoare;
g) brevete, licenţe, mărci comerciale şi alte drepturi şi active similare(francize) ;
h) mobilier, aparatură birotică, echipamente de protecţie a valorilor umane şi materiale;
i) clădire(construcţie folosită în scopuri comerciale sau hale pentru prestări servicii);
j) mijloace de transport marfă pentru activităţile specifice de comerţ;
k) certificarea unui sistem de management al calităţii mediului/sănătăţii şi securităţii muncii/siguranţei produselor alimentare, în conformitate cu unul din standardele: SR-EN-ISO 9001:2001 (sisteme de management al calităţii); SR-EN-ISO 14001:2000 (sisteme de management de mediu); SR-EN-ISO 22000:2005 (managementul siguranţei produselor alimentare); OHSAS 18001:2004 (managementul sănătăţii şi securităţii în muncă);
l) certificarea unui sistem integrat de management al calităţii (ex: calitate/ mediu;calitate/ siguranţa produselor alimentare;calitate/ sănătatea şi securitatea muncii; calitate/ mediu/ siguranţa produselor alimentare; calitate/ mediu/ sănătatea şi securitatea muncii).

2. “Programul naţional multianual pe perioada 2002-2012 pentru susţinerea meşteşugurilor şi artizanatului”

Bugetul Programului pentru anul 2010 este de 1.000.000 lei pentru acordarea de alocaţii financiare nerambursabile. Valoarea AFN acordate beneficiarilor este egală cu echivalentul a maximum 90% din valoarea cheltuielilor eligibile efectuate (exclusiv TVA), dar fără să depăşească suma de 50.000 lei pentru fiecare beneficiar.

Beneficiari eligibili:

Pot beneficia de alocaţii financiare nerambursabile în cadrul Programului operatorii economici (întreprinderi mici şi mijlocii definite conform prevederilor Legii nr.346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare), respectiv societăţile comerciale, societăţile cooperative, persoanele fizice autorizate care desfăşoară activităţi economice în mod independent, întreprinderile individuale, întreprinderile familiale şi asociaţiile profesionale sau fundaţiile, dupa caz, care se încadrează la data solicitării în una dintre următoarele categorii:

a) sunt organizate în baza Legii nr.1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei sau în baza Legii nr.31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi îndeplinesc condiţiile de încadrare în categoria întreprinderilor mici şi mijlocii, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 346/2004, cu modificările şi completările ulterioare;

b) sunt persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale (înregistrate în registrul comerţului şi autorizate conform Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 44 din 16 aprilie 2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale) care desfăşoară activităţi în domeniul meşteşugurilor, în special al celor tradiţionale şi în domeniul artei populare şi artizanatului;

c) sunt constituite ca asociaţii profesionale sau fundaţii şi au ca scop promovarea meşteşugurilor şi a meseriilor care presupun un număr mare de operaţii executate manual, a produselor şi serviciilor cu specific tradiţional, inclusiv din domeniul artei populare şi artizanatului.

Cheltuieli eligibile:

a) participări la târguri şi expoziţii internaţionale, organizate în străinătate, cu stand propriu sau în asociere cu alţi operatori economici;
b) participări la misiuni economice in străinătate;
c) participări la târguri şi expoziţii, organizate în ţară, cu stand propriu sau în asociere cu alţi operatori economici;
d) elaborarea şi producţia de materiale tipărite de promovare a produselor de artă populară, artizanat şi a meşteşugurilor pe suport hartie şi pe suport electronic, redactate în limba română şi cel puţin într-o limbă de circulaţie internaţională;
e) realizarea unui site (in condiţiile inexistenţei altuia deţinut de acelaşi operator economic) pentru prezentarea activităţii solicitantului şi a produselor sau serviciilor promovate, în limba română şi cel puţin într-o limbă de circulaţie internaţională şi în condiţiile inexistenţei altuia deţinut de acelaşi operator economic;
f) achiziţionarea de calculatoare (tip PC şi/sau sisteme portabile, formate din: unitate centrală, monitor, imprimantă simplă sau multifuncţională, licenţe necesară desfăşurării activităţii) ;
g) achiziţionarea de diverse scule, dispozitive, echipamente, utilaje, maşini necesare pentru desfăşurarea activităţii (exceptând liniile tehnologice care nu mai permit păstrarea specificului execuţiei predominant manuale a produselor finite sau serviciilor prestate) ;
h) participări la cursuri de pregătire în ţară şi/sau străinătate, în domeniul tehnicilor de promovare a produselor/serviciilor pe noi pieţe, cursuri de instruire pentru personalul implicat în activităţi legate de calitate/ mediu/ sănătatea şi securitatea muncii/ siguranţa produselor alimentare (auditor intern, responsabil sistem calitate);
i) consultanţa primită în scopul elaborării documentaţiei şi implementării sistemelor de management al calităţii/ mediului/ sănătăţii şi securităţii muncii/ siguranţei produselor alimentare şi a sistemelor integrate;
j) certificarea unui sistem de management al calităţii/ mediului/ sănătăţii şi securităţii muncii/ siguranţei produselor alimentare, în conformitate cu unul din standardele: SR-EN-ISO 9001:2001 (sisteme de management al calităţii); SR-EN-ISO 14001:2000 (sisteme de management de mediu); SR-EN-ISO 22000:2005 (managementul siguranţei produselor alimentare); OHSAS 18001:2004 (managementul sănătăţii şi securităţii în muncă);
k) certificarea unui sistem integrat de management al calităţii (ex: calitate/mediu; calitate/ siguranţa produselor alimentare; calitate/ sănătatea şi securitatea muncii; calitate/ mediu/ siguranţa produselor alimentare; calitate/ mediu/ sănătatea şi securitatea muncii).
Bunurile achiziţionate în cadrul programului pot fi mijloace fixe sau obiecte de inventar.

3.“Programul naţional multianual pe perioada 2005-2012 pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager din sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii.”

Bugetul alocat Programului pentru anul 2010 este de 600.000 lei, din care:
• 40.000 lei pentru finanţarea etapei I, repartizată în mod egal pentru 13 OTIMMC-uri;
• 60.000 lei pentru finanţarea etapei II, repartizată în mod egal pentru 13 OTIMMC-uri, pentru organizarea campaniilor de informare din cadrul caravanei “Zilele femeilor întreprinzător” în 13 oraşe;
• 420.000 lei pentru finanţarea etapei III, gestionată de Agenţie pentru organizarea şi desfăşurarea cursurilor de educaţie antreprenorială pe durata a cinci zile, în opt locaţii;
• 80.000 lei pentru finanţarea etapei a IV-a, gestionată de Agenţie pentru organizarea „Forumului Antreprenoriatului Feminin”
Beneficiarii Programului

Beneficiază de prevederile Programului femeile care au cetăţenie română şi care îndeplinesc la data depunerii formularelor de înscriere următoarele criterii de eligibilitate:
- au vârsta peste 18 ani;
- au cel puţin studii medii definitivate;
- s-au înscris la activităţile prevăzute în Program, pe baza formularelor de înscriere corespunzătoare (anexele nr. 1 şi 2 la procedură).
Pentru participare la cursuri în fiecare locaţie se alocă prioritar maxim 5 locuri femeilor care provin din mediul rural, medii sociale defavorizate şi minorităţi etnice, numărul de locuri putându-se extinde pâna la completarea locurilor rămase disponibile, dar nu mai mult decât maxim prin procedură.

Nu beneficiază de acest program, persoanele care desfăşoară activităţi de consultanţă de orice tip şi absolventele cursurilor de pregătire antreprenorială derulate în cadrul Programului în anii 2005, 2006, 2007, 2008 şi 2009.

4. “Programul pentru dezvoltarea abilităţilor antreprenoriale în rândul tinerilor şi facilitarea accesului acestora la finanţare - START”

Bugetul alocat Programului pentru anul 2010 este de 6.000.000 lei pentru organizarea şi desfăşurarea cursurilor de pregătire antreprenorială UNCTAD EMPRETEC şi acordarea de Alocaţii Financiare Nerambursabile (AFN).
Valoarea alocaţiei financiare nerambursabile este de maxim 70% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului de investiţii (fără TVA), dar nu mai mult de 100.000 lei pentru fiecare beneficiar.
Beneficiarii Programului

Pot beneficia de prevederile Programului: persoanele fizice şi societăţi comerciale (microîntreprinderi) care îndeplinesc cumulativ, la data depunerii Formularului de înscriere în program, următoarele criterii de eligibilitate:

1. Pentru persoanele fizice
a) să fie cetăţeni români;
b) să aibă vârsta cuprinsă între 18 şi 40 de ani neîmpliniţi;
c) să aibă studii medii sau superioare definitivate cu diplomă de Bacalaureat/Licenţă sau Adeverinţă care sa ateste finalizarea studiilor.
2. Pentru societăţi comerciale (microîntreprinderi)
a) să fie organizate în baza Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale cu modificările şi completările ulterioare şi în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei;
b) să fie microîntreprinderi, conform prevederilor art. 2 şi ale art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare (până la 9 angajaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă sau deţin active totale de până la 2 milioane euro, echivalent în lei) ;
c) să aibă capital social integral privat;
d) asociatul sau acţionarul să aibă vârsta cuprinsă între 18 şi 40 de ani neîmpliniţi; numai un singur asociat/acţionar al societăţii comerciale eligibile poate beneficia de acest program; în situaţia în care solicitantul nu este acţionar/asociat majoritar, este obligatoriu să fie administratorul numit al societăţii. Este permisă asocierea cu persoane care au mai mult de 40 de ani, dacă procentul părţilor sociale/acţiunilor deţinut de acestea nu este decisiv în luarea deciziilor în cadrul societăţii;
e) asociatul unic/asociatul/acţionarul este cetăţean român;
f) asociatul unic/asociatul/acţionarul să aibă cel puţin studii medii definitivate;
g) să aibă cel mult 2 ani de la autorizare/înregistrare la Registrul Comerţului la data depunerii Formularului de înscriere /Formularului de preselecţie şi să aibă ca obiect de activitate producţia de bunuri materiale şi/sau prestarea de servicii şi/sau comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă.
h) să nu aibă datorii la bugetul general consolidat şi la bugetele locale, atât pentru sediul social, cât şi pentru toate punctele de lucru.

5. “Programul naţional multianual pe perioada 2002 – 2012 de înfiinţare şi dezvoltare de incubatoare tehnologice şi de afaceri”
Obiectivul general îl reprezintă dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii din România, prin înfiinţarea unor noi incubatoare de afaceri, precum şi prin îmbunătăţirea eficienţei incubatoarelor de afaceri deja existente.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu